Programmeren met Scratch in een notendop
Computers maken ons leven sneller, makkelijker en leuker. Maar dat doen ze (meestal) niet vanzelf. Software, apps en games moeten worden geprogrammeerd: computers werken alleen als wij stap voor stap vertellen wat ze moeten doen. Dat kan vaak op meerdere manieren. Het is aan ons om daar logisch over na te denken en met slimme vondsten te komen.
Programmeren en meer
In de module Programmeren met Scratch gaan kinderen zelfstandig programmeren. Ze maken hun eigen animaties en games met Scratch, een eenvoudige programmeertaal. Terwijl ze daarmee bezig zijn, bouwen ze aan hun probleemoplossend, creatief en logisch denkvermogen. Aan het eind van elk level zien ze direct het resultaat: weer een nieuwe eigen animatie of game!
- geschikt voor zelfstandig werken in groep 7 en 8*
- geen voorkennis nodig
- los inzetbaar of als onderdeel van de methode Blits
* Plusleerlingen kunnen mogelijk al in groep 6 met de module aan de slag. Schat daarbij zelf in of het niveau aansluit bij jouw leerling(en).
Voordelen voor leerlingen:
stevige basis voor programmeren
voldoende ondersteuning en uitdaging voor ieder kind
leuke en inspirerende doelen om naartoe te werken
veel houvast, maar toch volop ruimte voor eigen inbreng
Voordelen voor leerkrachten:
kwalitatieve lessen met weinig voorbereidingstijd
geen voorkennis nodig van programmeren
zelfcorrigerende opdrachten, dus geen nakijkwerk
zeer geschikt voor zelfstandig werken
Nieuwe modules voor digitale geletterdheid
Blits Digitale geletterdheid bestaat uit vier modules: Omgaan met sociale media, Programmeren met Scratch, Maak je digitale schrijfproject en Maak je digitale presentatie (beide beschikbaar in schooljaar 2024/2025).
Als onderdeel van Blits…
De nieuwe modules maken deel uit van de methode Blits. Met je softwarelicentie(s) voor Blits heb je ook toegang tot de software van de modules voor digitale geletterdheid. De projectboekjes en de antwoordenboekjes bestel je bij de schoolleverancier.
… of als los pakket
Werk je niet met Blits? Je kunt de modules voor digitale geletterdheid ook los aanschaffen. Met een licentie voor Blits Digitale geletterdheid krijg je toegang tot de software van de vier modules. De projectboekjes en de antwoordenboekjes bestel je apart.
Programmeren met Scratch in de praktijk
Met Programmeren met Scratch leren kinderen hoe je animaties en computerspelletjes maakt met de programmeertaal Scratch. Scratch is relatief eenvoudig om mee te werken. Een goede kennismaking met de basisbeginselen van programmeren dus!
De module Programmeren met Scratch bevat stof voor zeven tot veertien lesweken. Iedere les – ook wel level genoemd – start met een korte lesinleiding. Die inleiding geef je als leerkracht klassikaal, of je laat de kinderen zelfstandig een kort filmpje bekijken in de leerlingsoftware. De rest van de les maken de kinderen sowieso zelfstandig. Ook bij de (optionele) verdiepingsles kun je kiezen voor een korte klassikale inleiding of voor volledig zelfstandig werken. De module sluit af met een uitdagende (maar haalbare!) meesterproef, waarbij de kinderen hun vaardigheden en creativiteit kunnen laten zien.
De opdrachten van Programmeren met Scratch zijn zelfcorrigerend. Als leerkracht heb je daardoor geen nakijkwerk. Ook als je zelf geen ervaring hebt met programmeren, kun je de lessen prima aanbieden. De lessen zijn ook zeer geschikt als onderdeel van de weektaak.
Ontdek hoe Programmeren met Scratch is opgebouwd
Scratch is een project van de Scratch Foundation, in samenwerking met de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology (technische universiteit in Cambridge). Het is hier gratis verkrijgbaar.
De makers aan het woord
‘Ik heb gezien hoe enthousiast kinderen experimenteren met Programmeren met Scratch. Ze vinden vanzelf hun weg.
Het programmeren gaat stap voor stap. Je deelt een groter probleem op in kleinere, behapbare stukken. Kinderen testen per onderdeel uit wat werkt. Zo vinden ze oplossingen om de computer te laten doen wat zij willen.’
Lenneke Moerdijk, redacteur
‘Met de module Programmeren met Scratch leren kinderen belangrijke vaardigheden voor nu en in de toekomst. En minstens zo belangrijk: ze zetten die vaardigheden meteen in door zelf te programmeren.
Die aanpak – niet eerst oefenen op het droge, maar direct aan de slag - is uniek. Het probleemoplossend en creatief denkvermogen van kinderen ontwikkelt zich daardoor razendsnel. En dat op een manier die ook nog eens heel leuk is!’
Sisi Chen, onderwijskundige
Effectief aan de slag met Programmeren met Scratch
Met de module Programmeren met Scratch ben je verzekerd van een aanpak die is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Zo weet je zeker dat je leerlingen flinke stappen zetten!
Werk met de programmeerles aan het creatief, logisch en probleemoplossend vermogen van kinderen.
Programmeren is een geschikte én leuke manier om complexe vaardigheden aan te leren. Zeker met een vereenvoudigde programmeertaal voor kinderen, zoals Scratch, kunnen leerlingen snel zelfstandig aan de slag.
Lees meer
Geef kinderen steeds meer autonomie.
Bij Programmeren met Scratch worden kinderen vanaf het begin flink uitgedaagd. Maar ze worden niet meteen in het diepe gegooid. Dat kan namelijk funest zijn voor hun motivatie. Daarom krijgen ze steeds meer autonomie naarmate ze verder in de module komen. Dat geeft veel voldoening.
Lees meer
Laat kinderen leren door te doen.
Met Programmeren met Scratch programmeren kinderen al vanaf de eerste les hun eigen animaties. Die unieke werkwijze werkt heel motiverend. Door dingen zelf uit te proberen en te doen, leren ze wat wel en niet werkt. En elke les zien ze direct het resultaat van hun inspanningen!
Lees meer
Opbouw van Programmeren met Scratch
De module Programmeren met Scratch is geschikt voor groep 7 en 8. Plusleerlingen kun je - naar eigen inzicht - de lesstof al in groep 6 aanbieden.
Programmeren met Scratch van Blits Digitale geletterdheid start met een introductieles (Level 0), waarin de kinderen leren hoe je inlogt in de omgeving van Scratch. Dan volgen zes basislessen, zes verdiepingslessen en de afsluitende Meesterproef. Aan elke les gaat een korte lesinleiding vooraf die je klassikaal kunt geven of die de kinderen zelfstandig doornemen. De kinderen voeren de opdrachten vervolgens zelfstandig uit.
Lesprogramma Programmeren met Scratch
- 1 introductieles
- 6 levels met steeds een basisles en verdiepingsles
- lessen van 45 minuten
- extra opdracht voor sterkere leerlingen in iedere basisles
- zeer geschikt om zelfstandig te maken (bijvoorbeeld als weektaak)
- afsluitende meesterproef van 2 x 45 minuten
Materialen
Het projectboek van Programmeren met Scratch leidt de kinderen door de module heen. Ze zien daarin ook welke instructiefilmpjes ze moeten bekijken in de leerlingsoftware.
Met de softwarelicentie voor deze module heb je ook toegang tot de software van de andere modules van Blits Digitale geletterdheid: Omgaan met sociale media, Maak je digitale schrijfproject en Maak je digitale presentatie (beide beschikbaar in schooljaar 2024/2025). De bijbehorende project- en antwoordenboekjes kun je per module aanschaffen.
leerling
- projectboek
- leerlingsoftware
leerkracht
- antwoordenboek
- digibordsoftware
- extra’s in de Lesomgeving
Projectboek
De kinderen werken in elk level met het projectboek. Daarin staan de lesinstructies, de opdrachten en de bronnen die de kinderen nodig hebben om zelfstandig te werken. Bij het projectboek hoort een antwoordenboek.
Leerlingsoftware
Met een licentie voor de leerlingsoftware heeft ieder kind toegang tot de instructiefilmpjes van elk level. De licentie voor de leerlingsoftware geeft toegang tot de software van alle modules van Blits Digitale geletterdheid.
Digibordsoftware
Met een licentie voor de digibordsoftware kun je de lesinleiding klassikaal doen. Kinderen kunnen de filmpjes uit de lesinleiding ook zelfstandig bekijken via de leerlingsoftware. De licentie voor de digibordsoftware geeft toegang tot de software van alle modules van Blits Digitale geletterdheid.
Extra’s in de Lesomgeving
Een licentie voor de digibord- of leerlingsoftware geeft je toegang tot diverse (digitale) ondersteunende materialen die je nodig hebt bij deze module. Zo vind je in de Lesomgeving de digitale handleiding en het instructiefilmpje voor leerkrachten. Ook staat er een ouderbrief klaar en kun je via de resultatenmonitor zien welke filmpjes je leerlingen al hebben bekeken.
Ervaar het zelf!
Leer de module Programmeren met Scratch nog beter kennen met een zichtzending of voorlichting. Al overtuigd? Schaf dan nu de materialen aan!
Werk je al met Blits?
Met je softwarelicentie(s) voor Blits heb je ook toegang tot de software van de modules van Blits Digitale geletterdheid. Dus ook van Programmeren met Scratch. De bijbehorende project- en antwoordenboekjes bestel je via je schoolleverancier.
Eerst proberen?
Ga dan naar de digitale Lesomgeving en ga aan de slag met de proefles van de module Programmeren met Scratch.
Werk je niet met Blits?
Dan heb je twee softwarelicenties nodig: voor de leerlingsoftware en de digibordsoftware van Blits Digitale geletterdheid . Daarmee heb je toegang tot de software van Programmeren met Scratch én de andere modules van Blits Digitale geletterdheid. De bijbehorende project- en antwoordenboekjes bestel je via je schoolleverancier.
Bestel softwarelicentie
Zichtzending
Met een zichtzending van Blits kun je de methode Blits voor studievaardigheden én de modules van Blits Digitale geletterdheid drie maanden lang kosteloos uitproberen en beoordelen.
Zichtzending aanvragen
Voorlichting
Nieuwsgierig naar Blits? Een van onze methodespecialisten vertelt je graag hoe de methode Blits voor studievaardigheden en digitale geletterdheid in elkaar zit.
Plan een gratis gesprek
Inspiratiesessie
Tijdens onze gratis digitale inspiratiesessies geven we je antwoord op de belangrijkste vragen over de methode Blits voor studievaardigheden en digitale geletterdheid.
Ja, ik wil me aanmelden
Neem contact op
Onze ervaren adviseurs beantwoorden graag jouw vragen over de module Programmeren met Scratch
Mail een adviseur